10 december 2017
Wil je met me trouwen?

Wil je met me trouwen?

Herken jij dit ook dat je een workshop hebt gepland, je dit wereldkundig maakt en het vervolgens stil blijft? Heeeeeeeeel stil… Niemand geeft zich op. Je hebt het op Facebook gezet, maar er gebeurt helemaal niks. Naarmate de datum dichterbij komt bekruipt je een onbehaaglijk gevoel dat het je dit keer ook wel weer niet zal lukken om voldoende deelnemers te krijgen. Dus ga je maar weer - vanuit een soort van wanhoop - het zoveelste bericht op Facebook zetten om de workshop onder de aandacht te brengen bij je volgers.

Maar… er melden zich nog steeds geen deelnemers en uiteindelijk besluit je om de workshop te cancellen. Balen. Je vraagt je teleurgesteld af waarom je geen deelnemers hebt gekregen. Je gaat twijfelen aan jezelf. Ben ik wel goed genoeg? Ben ik wel geschikt voor dit werk? Je zelfvertrouwen krijgt een behoorlijke knauw en je durft het ook niet meer aan om een nieuwe datum voor de workshop in te plannen.

Dat je geen deelnemers hebt gekregen heeft vaak niks te maken met of je wel goed genoeg bent voor dit werk. Met jouw expertise is meestal niks mis!

Het probleem ligt vaak op een heel ander niveau en heeft 9 van de 10 keer met strategie te maken. Laten we als voorbeeld nemen dat je single bent en een blind date hebt met een leuke man. Jullie gaan samen ergens lunchen. Het is gezellig en ineens - vanuit het niets - stelt hij je de volgende vraag: “Wil je met me trouwen?”
Je schrikt je te pletter en denkt “Wat een idioot!” Je eet snel je lunch op, neemt met enige afstand - zonder dat hij je kan kussen - afscheid en weet niet hoe snel je de eetgelegenheid moet ontvluchten.

Precies dit is wat je aan het doen bent met je berichtjes op Facebook, waarin je reclame maakt voor je workshop. Deze reclame kun je vergelijken met het huwelijksaanzoek. Reclame maken voor de workshop behoort - net zoals dit aanzoek - de allerlaatste stap te zijn. Er zouden nog een paar stappen aan vooraf moeten gaan.

Heb je wel eens gehoord van de Know-like-trust factor? De date die je met die man hebt is 1.) bedoeld om kennis met hem te maken. Als de vonk over slaat dan ga je hem 2.) waarschijnlijk leuk vinden. Als je echt verkering met hem krijgt ga je hem op den duur 3.) hopelijk vertrouwen en als het lekker blijft gaan dan kunnen jullie ervoor kiezen om met elkaar te trouwen. Het draait allemaal om: leren kennen, leuk vinden, vertrouwen. Als je dit traject met je potentiële klanten doorloopt dan heb je grote kans dat ze inderdaad met je gaan trouwen… ahum… lees; van je gaan KOPEN!

Meestal worden mensen niet direct klant bij je. Het kost tijd om deze know-like-trust factor met je potentiële klanten te doorlopen. Wat daar heel erg in helpt is om een stevige geduldspier te kweken, voldoende wilskracht op te bouwen en de juiste strategie toe te passen.

Met strategie bedoel ik dat je ervoor zorgt dat mensen je - bijvoorbeeld op Facebook - leren kennen. Dit kun je doen door berichten te plaatsen waarin je tips en adviezen geeft. Als ze je dan leuk vinden, dan heb je grote kans dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief en middels deze nieuwsbrief kun jij ze helpen om jou te leren vertrouwen. The know-like-trust factor is nu doorlopen. De kans wordt nu steeds groter dat ze daadwerkelijk een dienst van je gaan afnemen, oftewel over gaan tot kopen. Dat gezegd hebbende moet ik je wel eerlijk vertellen dat de mensen op je e-maillijst hier gemiddeld genomen een jaar opstaan voordat ze eventueel iets van je kopen. Ik hoop dat je nu ook begrijpt wat ik bedoel met geduld en wilskracht.

Door voldoende geduld en wilskracht op te brengen in dit proces zul jij je onderscheiden. De meeste coaches en therapeuten geven namelijk gedurende deze periode de moed op en stoppen met hun praktijk om vervolgens weer een baan in loondienst te zoeken. En dan kom jij met je ‘lange adem’ om de hoek heen kijken en gaan ze uiteindelijk met jou in zee! Gefeliciteerd! Al je moeite wordt op die manier beloond.

Wat ook belangrijk is, is om er rekening mee te houden dat Facebook een sociaal platform is dat in eerste instantie bedoeld is om te socializen en niet om direct al je handelswaar op te gooien. Eerlijk is eerlijk; ik krijg zelden klanten direct via Facebook zonder dat ze op mijn e-maillijst staan. Het is verstandig om de Sociale Media voornamelijk te gebruiken om jezelf en je bedrijf te presenteren, zodat mensen nieuwsgierig worden en zich inschrijven voor je e-maillijst. Daarom adviseer ik om 80% van het aantal berichten op Facebook te gebruiken voor tips, adviezen en inkijkjes in jouw bedrijf en maximaal 20% van het aantal berichten te besteden aan reclame voor je betaalde diensten.

Kortom; als je moeite hebt om je workshops vol te krijgen, controleer dan even of je deze verhouding goed hebt staan en of je de know-like-trust factor hebt toegepast. Met goede berichten en door het zetten van de juiste know-like-trust factor stappen heb je een grote kans van slagen.

Wat helpt jou om je workshops vol te krijgen? Laat jouw reactie achter onder dit blog.

Naast de know-like-trust factor kun je nog veel meer methodes inzetten voor het vullen van je workshops. Methodes die er makkelijker voor zorgen dat jij klanten krijgt en waardoor jouw omzet stijgt. In mijn workshop 'Vind jouw POW als ondernemersvrouw' doe ik je deze methodes uit de doeken. Ik deel de 4 stappen met je die ik zet om mijn omzetdoelen te behalen. Klik hier om meer te lezen.

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en helpt dienstverlenende ondernemers hoe ze op een commerciële, spirituele en authentieke manier hun geld kunnen verdienen zonder zichzelf te verliezen.

>