Hoe je het ook wendt of keert als je een bedrijf hebt dan zul je moeten leren verkopen. Ook al heb je een praktijk waarin je mensen helpt om van hun problemen af te komen, toch zal ook jij moeten leren verkopen. En aangezien je op mijn BusinessTips lijst staat neem ik aan dat je daar nog wat in wilt leren, want anders zou je mijn adviezen niet meer nodig hebben toch?
Een plan van aanpak, een actie- en omzetplan kan weerstand oproepen als je jouw nieuwe ideeën wilt uittesten. Hierdoor verdwijnt vaak de passie. Maar weet dat er een reden is waarom succesvolle ondernemers zo succesvol zijn…
Wat is de reden?
Zij doen constant onderzoek naar wat er in de markt speelt. Daardoor kunnen ze snel reageren op kansen die voorbij komen en er zo voor zorgen dat hun aanbod bij het juiste publiek terecht komt.
Ik neem je even mee in 4 belangrijke vragen die je jezelf eens zou moeten stellen.
Vraag 1: Wat verkoop ik?
In eerste instantie hoor ik je denken; ja duh… dat is toch wel duidelijk! Maar om geld te verdienen en succesvol te zijn zul je veel meer over je diensten moeten nadenken.
Het is niet genoeg om alleen te vertellen wat je verkoopt. Je zult ook moeten uitleggen hoe het jouw klanten zal helpen en welk resultaat ze zullen krijgen. Dat is namelijk waar het jouw klant om gaat. Het resultaat is voor hem het enige dat telt. Met andere woorden potentiële klanten zijn er niet echt in geïnteresseerd hoe hard jij werkt, of hoe geweldig jouw ideeën zijn. Ze willen alleen maar weten hoe jij ze helpt om van hun 'pijn' af te komen om zo een beter leven te krijgen.
Potentiële klanten geven niet om jouw praktijk, ze geven om hun problemen.
Wees de oplossing waar zij naar op zoek zijn.
Vraag 2: Aan wie verkoop ik?
Neem eens even de tijd om na te denken wie jouw ideale klant (IK) nu eigenlijk is. Wie is het, waar woont jouw IK, wat doet jouw IK? Hoe oud is jouw IK? Heeft jouw IK een gezin, of is jouw IK single?
Omschrijf het zo duidelijk mogelijk, zodat jij beter weet voor wie jouw diensten bedoeld zijn
Als je beter wilt worden in verkopen dan zul je je met deze vraag 'Aan wie verkoop ik?' intensief moeten bezighouden. Als jij weet wie je moet targetten dan wordt het een stuk makkelijker om deze IK te vinden (tegen lagere kosten!)
Marketing heeft een echte laserfocus nodig zodat je gericht kunt ‘schieten’ in plaats van losse flodder marketing toe te passen.
Vraag 3: Willen ze hebben wat ik verkoop?
Zodra jij jouw ideale klant hebt geformuleerd ga je over naar de volgende stap. En dat is dat je uit gaat zoeken of jouw IK geïnteresseerd is in jouw diensten.
Het belangrijkste advies dat ik je hierin wil geven is dat je dit onderzoek niet moet doen onder je familie, vrienden en kennissen. Ze hebben er geen verstand van en geven misschien sociaal wenselijke antwoorden. Dit zijn niet de antwoorden waar je wat aan hebt. Voor de meest waardevolle antwoorden doe je jouw onderzoek onder mensen die jou nog niet kennen. Dat kan online, maar ook offline.
Vraag 4: Hoeveel willen ze betalen?
Je moet weten of jouw idee/jouw dienst potentie heeft en of er geld mee te verdienen is.
Doe onderzoek naar jouw markt en kijk of jouw IK geld over heeft voor jouw oplossing.
Wees voorzichtig met het vragen van lage prijzen. Dat je met een lage prijs de grootste kans hebt om klanten te krijgen is een groot misverstand. Helaas zie ik dat nog veel om me heen gebeuren - en zeker niet alleen bij starters. Je zult je prijzen regelmatig onder de loep moeten nemen en als de prijs voor jou niet meer goed voelt moeten verhogen.
Vraag wat je waard bent en verontschuldig je niet!
Wil je hulp bij het leren verkopen? Vraag dan hier een gratis Doorbraaksessie aan. Neem van mij aan dat ik met mijn kennis en meer dan 30 jaar ondernemerservaring jou hiermee heel goed kan helpen.
Let wel; deze sessie is niet voor jou als je jouw praktijk in de hobbysfeer wilt houden. Het is echt voor ondernemers die dolgraag willen groeien en veel meer klanten willen helpen. Ben jij zo'n ondernemer? Vraag deze sessie dan hier aan en dan spreken we elkaar snel.