Ik voelde me klein (nog kleiner dan ik echt was)
Hoe ik als kind ook mijn best deed, ik had altijd het gevoel dat anderen ergens beter in waren dan ik. Dit werd bevestigd door mijn ouders, die dit natuurlijk vanuit liefde deden om mij te stimuleren om beter erin te worden. Maar dit had een averechts effect op mij. Nu ben ik altijd al klein van stuk geweest, maar daardoor voelde ik mezelf nog véél kleiner. Ik wilde altijd heel graag de bevestiging van de buitenwereld dat ik goed bezig was. Kwam er kritiek dan trok ik me dat enorm aan en ik kon daar ik weet niet hoe lang in blijven hangen.
Hierdoor ontwikkelde ik:
• enorm pleasegedrag
• groot gebrek aan zelfvertrouwen
• heel weinig eigenwaarde.
Ik ging voor mijn waarde staan
Dit veranderde voor mij toen ik leerde door met name verschillende opleidingen hoe ik echt voor mijn waarde moest gaan staan voor hetgeen ik hier te doen heb op aarde, zonder me druk te maken over wat iedereen van me vond.
Hierdoor begonnen dingen te veranderen
Ik deed en doe waar mijn hart sneller van gaat kloppen, ondanks dat er soms kritiek komt van Jan en alleman. Hiermee wil ik niet beweren dat kritiek van anderen mij niks meer doet. Het kan me echt nog wel even omver blazen. Ik noem dat altijd mijn badkamervloermomentjes.
Maar tegenwoordig kan ik er veel beter mee omgaan en het sneller weer loslaten. 10 minuten en dan weer doooooooor…., terwijl ik er vroeger wel een week in kon blijven hangen. Het brengt me niks als ik daar langer blijf ‘liggen’. En ik wil ook niet zo lang in die negatieve energie blijven zitten. Ik wil weer up and running zijn en dat kan ik alleen maar bereiken als ik weer contact maak met mijn missie en weer vanuit dat gevoel ga ondernemen, no matter what die ander daarvan vindt.
Mijn klanten liggen ook wel eens op de badkamervloer
Dit is niet vanzelf gegaan, want dit heb ik echt moeten leren. Ditzelfde proces zie ik ook bij mijn klanten. Afgelopen week nog kreeg ik een appje van een klant van mij. “Hoi Sylvia, ik krijg net een berichtje van een oudcollega van mij. Ze vind mijn website niet compleet genoeg. Voel me nu even heel onzeker.” Gelukkig zag ik haar appje snel en kon ik haar gerust stellen, door haar slechts één vraag te stellen “Is zij jouw ideale klant?” Ze antwoorde “Nee, absoluut niet!!!” Daardoor kwam er een stuk bewustwording, waardoor ze haar onzekerheid heel snel kon loslaten. Ook hebben we afgesproken dat we haar website in onze volgende sessie samen nog eens even goed door gaan nemen.
Laat het van je afglijden – het is jóuw pad
Diegene die feedback geeft (of kritiek uit) zegt dit waarschijnlijk uit liefde voor jou, maar laat het snel weer via je andere oor naar buiten gaan. Zij kunnen jouw pad niet goed zien. Zij zien het van de zijlijn, Jij bent de enige die jouw pad wél goed voor je ziet. Iets met de beste stuurlui staan aan wal.
Alleen naar je doelgroep moet je luisteren
Daarentegen vind ik het juist heel waardevol om feedback van mijn doelgroep te krijgen of van mijn mentoren die verder zijn dan waar ik zelf nu sta. Mensen die weten waar ik doorheen ga en die dus ervaring hebben met hetgeen waar ik mee bezig ben.
Moraal van dit verhaal… neem nooit iets zomaar van iemand aan. Niet van je buurvrouw, niet van je vriendin en zelfs niet van je partner als deze geen ondernemer is. (Zie blog: Ben je een ondernemer of stiekem nog een werknemer?) Neem alleen wat aan van jouw ideale klant en van mensen die verder zijn dan jij.
Ik ben heel benieuwd of jij hier ook wel eens mee aan het stoeien bent. Wil je me het hieronder in een reactie laten weten?
Lopen de klanten nu nog niet de deur plat bij je en ben je helemaal klaar met het gedoe om ervoor te zorgen dat ze dit wel doen? Vraag dan een gratis Doorbraaksessie bij mij aan. Samen kom je een stuk verder dan in je uppie.