21 augustus 2018
Wat kun je gratis delen zonder dat je te veel weg geeft?

Wat kun je gratis delen zonder dat je teveel weg geeft?

"Hoeveel kan ik gratis weggeven, want ik ben zo bang dat als ik alles maar weg geef ik geen betalende klanten meer krijg."

Deze vraag krijg ik geregeld en wat ik dan ook vaak merk is dat er, je zou bijna zeggen, een collectieve angst bestaat om teveel gratis weg te geven.

Ja, je KAN teveel gratis weggeven

Dat kan, maar als je het op een goede manier doet, dan is het nooit teveel.
Ik denk dat iedereen die deze mail leest wel weet dat het goed is voor de groei van je business om te bloggen en/of nieuwsbrieven te sturen aan de mensen die op je
e-maillijst staan.

Het gratis delen van je expertise is natuurlijk belangrijk om potentiële klanten te laten zien welke expertise je in huis hebt, zodat ze jou ook echt als de expert op jouw vakgebied gaan zien.

Deel steeds kleine stukjes van jouw expertise

Wat kun je gratis delen zonder dat je te veel weg geeft?

Ga mindmappen over wat jij jouw klant te bieden hebt. Neem een hoofdthema en maak van daaruit vertakkingen. Als je dan daar ook weer vertakkingen van maakt, kom je op hele kleine stukjes uit. Deze stukjes zijn geschikt om als gratis waarde weg te geven.

Als je grotere stukken gaat delen overspoel je daarmee de meeste mensen op het moment dat ze je mail lezen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ze met dit kleine stukje informatie wel iets kunnen. Als ze dan ondervinden dat jouw tip of advies werkt, dan denken ze ook snel dat een groter stuk - jouw betaalde coaching - ook wel zal werken.

Maak kleine onderdelen waar mensen direct iets mee kunnen

Het mooie is dat je nooit teveel kunt weggeven als je het op deze manier doet.

  1. Een deel van de lezers zal direct na het lezen in de actiestand komen en het geleerde uit gaan voeren. Mits ze het goed doen zullen ze succes boeken. Daar moet je niet mee zitten want juist daardoor zullen ze in hun enthousiasme ook anderen enthousiast maken om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Dat levert je nieuwe aanwas op voor jou e-maillijst.
  2. Ook zal een deel van de lezers het toepassen en gaandeweg gaan twijfelen of ze het wel goed doen of dat ze bang zijn dat ze iets over het hoofd zien. Deze mensen zullen jou toch echt nodig hebben om het tot een goed resultaat te brengen.
  3. Als laatste is er ook een groep die beseft dat jij echt weet waarover jij het hebt en dan ook na het lezen van je mails klant bij je wordt. Dit zijn mensen die jouw waarde inzien en die geen zin hebben om alles zelf uit te puzzelen. Soms kan dit al zijn voordat ze überhaupt nog maar een mail van je hebben gelezen en dat ze door het zien van een bericht van jou op social media direct met je in zee gaan. Dat is niet de grootste groep, maar het kan heel snel gaan.

Wat ook meespeelt:

Wat kun je gratis delen zonder dat je te veel weg geeft?
  • Sommige mensen hebben veel informatie van je nodig om klant te worden
  • Sommige mensen hebben veel momenten nodig van contact met jou, om de beslissing te nemen, om klant bij je te worden.
  • Sommige mensen staan een jaar of langer op je mail lijst en zijn dan overtuigd genoeg van de waarde die jij ze kunt bieden en worden dan klant van je.

Kortom; De angst om teveel weg te geven mag je loslaten. Angst is een lage energie en het brengt je niks. In ieder geval geen nieuwe klanten. 😉 Begin gewoon met je waarde te delen aan geïnteresseerden op je maillinglijst en geef in elke mail een klein onderdeel gratis weg.

Ik ben benieuwd waar jij over blogt. Wil je me dat hieronder laten weten?

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en helpt dienstverlenende ondernemers hoe ze op een commerciële, spirituele en authentieke manier hun geld kunnen verdienen zonder zichzelf te verliezen.

  • karin spijkerman schreef:

    Ik schrijf over voorbeelden van je bewust worden van je eigen gedrag en verwerk daarin soms ook mijn eigen ervaring met het onderwerp.

    • Sylvia Bouwer schreef:

      Dat doe je heel goed Karin, want dan herkennen mensen zich in jou en zullen ze eerder bij jou klant worden dan bij de coach op de hoek van de straat.

  • >