Ruim vijf jaar geleden lanceerde ik mijn eerste online programma. Begin juni zou het starten en de deelnemers kregen twaalf weken lang elke week een module samen met een aantal individuele sessies.
Zes weken van tevoren begon ik reclame te maken. Ik had het programma toen nog niet klaar⦠sterker nog ik was nog niet eens begonnen. Pas toen zich in de tweede week na de lancering een klant melde ben ik begonnen met het maken van het programma. Uiteindelijk starte ik begin juni met acht klanten.
Maar aan de start had ik alleen nog maar de modules voor de eerste drie weken klaar. In die eerste weken maakte ik de volgende drie modules en de weken daarna weer de volgende drie. En zo ging het door tot aan het eind. Toen de deelnemers al 9 van de 12 modules hadden ontvangen, had ik het programma pas helemaal klaar.
Als ik dit tegen mijn huidige klanten vertel - die in de steigers staan om een programma, traject of workshop te maken - dan breekt het zweet ze uit. Het liefst willen ze alles klaar hebben voordat ze überhaupt reclame gaan maken.
Wil jij ook een programma, traject of workshop maken?
Stap dan niet in de valkuil waar heel veel ondernemers in stappen. Ze maken eerst een programma en gaan het dan pas verkopen. Om er vervolgens (helaas veel te vaak) achter te komen dat er helemaal geen belangstelling voor is. Gevolg: geen klanten, geen omzet, maar ze zijn wel een heleboel moeite, energie en tijd kwijt aan iets wat niet verkoopt.
Is er geen belangstelling voor? Dan zul je iets moeten veranderen aan de inhoud, de naam of de reclame uitingen, zodat het jouw doelgroep wĆ©l aanspreekt. Wat er dan vaak aan de hand is, is dat je de āpijnā (probleem), verlangens of resultaten van het programma niet helder genoeg beschreven hebt. Verander je dat dan zal dit je ideale klanten triggeren en dan is de kans vele malen groter dan ze tot aankoop over gaan.
Zorg voor minimaal ƩƩn klant, voordat je de inhoud creƫert
Ga ook niet oneindig uitkristalliseren wat de inhoud precies moet zijn of hoe het plan moet worden voordat je gaat beginnen. Als je de inhoud in grote lijnen helder hebt voor jezelf dan kun je het al gaan verkopen. Wacht daar niet te lang mee, want je kunt het ook nog kapot denken. Er moet een moment zijn waarop je begint en daarna stuur je maar bij.
Het grote voordeel is dat je zeker weet dat je het programma kunt starten, want je hebt immers deelnemers. Het is heel fijn dat je jouw klanten altijd een paar stappen voor bent in het programma, kunt leren van hun feedback en zo de inhoud nog beter kunt finetunen. Dit is de perfecte manier om een zo waardevol mogelijk programma te creƫren.
Pilotronde
Voel je je hier nog onzeker over dan kun je het ook de eerste keer voor een lagere pilotprijs verkopen. De deelnemers zijn zich er dan van bewust dat er nog kleine āmaandagochtendā foutjes in kunnen zitten. Maar daarvoor betalen ze ook minder dan deelnemers uit een latere ronde.
Kortom, maandagochtendfoutjes maken je programma juist perfect! š
Hoe sta jij hier in? Breekt jou ook het zweet uit als je er alleen al aan denkt, of lijkt het jou wel wat en doe je het misschien al zo? Wil je me het hieronder in een reactie laten weten?
Tot slot wil ik je laten weten dat ik dinsdag 31 augustus mijn gratis masterclass geef 'Volop zichtbaar voor je ideale klant' en maak daardoor eenvoudig klanten en omzet. Als je nog niet het bereik en de bekendheid hebt die je zo graag wilt, dan ben je van harte welkom. Schrijf je hier in.