30 oktober 2017

Waarom het goed is om je klanten los te laten

Waarom het goed is om je klanten los te laten

Waarom het goed is om je klanten los te laten

Zaterdagmiddag was ik aan het shoppen met een vriendin in Amsterdam. Ik was een leuke rode jas aan het passen, toen ik een ‘pling’ hoorde. Nieuwsgierig als ik was pakte ik mijn telefoon en zag dat mijn dochter mij geappt had. “Mam, ik heb de sleutel nu al gekregen. Kunnen we morgen verhuizen?” Slik, nu al? Dat is sneller dan ik had verwacht. Ze heeft al een klein jaar op kamers gezeten en gaat nu naar een knus klein appartement. Nu écht uit huis wonen zeg maar… Dat betekent dus ook dat ze nóg minder thuis zal zijn. Nooit meer samen voor de buis hangen bij onze favoriete series. Oeeeeffffff… loslaten heet dat geloof ik… Laat ik daar nou niet altijd even goed in zijn.

Ik merk dat ik daar met sommige klanten ook moeite mee heb. Klanten waar ik zo ontzettend mee resoneert. Die je dan alles hebt geleerd om echt naast het coach of therapeut zijn, ook die ondernemer in zichzelf te omarmen. Die hun omzet daardoor hebben zien stijgen naar het 3-dubbele, of zelfs nog meer, dan het jaar daarvoor. Die klanten moet ik op een gegeven moment ook loslaten.

Die klanten kunnen het zelf. Dat weet ik en daar mag ik ook op vertrouwen. Zij weten ook dat ze ten allen tijde weer op mij terug kunnen vallen om even weer samen te sparren. Maar toch…
Loslaten, het is een heel proces. Een proces dat alles te maken heeft met ‘je verantwoordelijk voelen’. Ik voel me min of meer toch wel verantwoordelijk voor mij klanten. Ook dat mag ik loslaten. Want ik reik mijn klanten wel van alles aan, maar het is aan hen of ze er ook wat mee doen. Ik hoef daar geen controle op uit te oefenen.

Ik weet dat heel veel hulpverleners zich überverantwoordelijk voelen voor hun klanten. Dat ze zo ontzettend graag willen helpen. Dat zit in ons. Maar de klant moet het toch echt zelf doen, wij kunnen het niet voor ze doen. We kunnen hen de oplossing niet door hun strot duwen. Als een klant niet het resultaat krijgt die je voor ogen had en jij je voor de 100% hebt gegeven, dan ligt dat niet aan jou, maar aan de klant. De klant beslist zelf (op een bewust of onbewust niveau) of hij wat met jouw hulp doet. Ook dat mag je loslaten.

Het je té verantwoordelijk voelen voor je klanten kan een mega valkuil zijn voor elke dienstverlener. Dat zorgt ervoor dat je de problemen van je klant mee naar huis neemt. Het ideale is dat als jij de deur achter je dichttrekt van jouw bedrijf, jij helemaal vrij bent van je klanten. Ook al heb je je bedrijf aan huis, dan zou het zo moeten zijn dat je privé niet constant met de sores van je klanten in je hoofd rond loopt. Dit gezegd hebbende is het niet zo dat je in je privé tijd niet aan je werk mag denken. Juist als je iets heel anders doet, strijken of zo, kunnen er geweldige ideeën oppoppen voor je bedrijf. Juist omdat je dan je hoofd leeg hebt en het universum weer ruim baan heeft om jou te inspireren.

Zorg dus dat je leert loslaten en leert vertrouwen. Zorg bij tijd en wijle voor een leeg hoofd, daardoor zul je juist veel meer toffe ideeën krijgen voor je bedrijf. Zwaai je klanten aan het eind van hun traject met jou uitbundig uit en laat deze klant daardoor ook energetisch los. Gun je klant zijn eigen ervaring en zijn eigen proces, voortbordurend op wat jij de klant hebt geleerd. Als ze jou weer nodig hebben, weten ze je wel te vinden.

Kortom; dat is dan ook precies wat ik met mijn dochter gedaan heb. Natuurlijk ben je constant je kinderen aan het loslaten, maar dit keer voelde het toch wel als een grote stap. Na het poetsen van haar appartementje en het verhuizen heb ik haar een dikke knuffel gegeven, verteld hoeveel ik van haar hou en haar nog weer meer energetisch losgelaten. Een kind zul je natuurlijk nooit helemaal loslaten, maar ik mag erop vertrouwen dat ze het nu zelf kan.

Herken jij bepaalde ‘loslaat-dingen’ in je bedrijf? Wat vind jij moeilijk als dienstverlener om los te laten? Laat je me het hieronder in een reactie weten?

Omdat dit loslaten iets is waar elke ondernemer mee worstelt in wat voor vorm dan ook, ga ik voor mijn nieuwe 6 maanden opleiding ‘Van Bezieling naar Business’ een loslaat-expert inhuren. Deze expert zal mijn klanten helpen met het loslaten van allerlei ondernemersblokkades zoals zichtbaarheid, het jezelf klein houden, je eigen waarde niet zien, enzovoorts. Wie het is hou ik nog even geheim, maar deze persoon heeft haar sporen al wel verdiend, laat dat duidelijk zijn.

Heb jij zelf ook een bedrijf en ben je al even bezig, maar heb je nog onvoldoende klanten? Weet je niet precies wat je moet doen om je inkomsten te verhogen? Vind je het moeilijk om de juiste klanten aan te trekken?

Dan heb ik wellicht iets voor je!

Wil jij weten hoe jij een nieuwe energie door je bedrijf kunt laten stromen, hoe je meer de dingen kunt loslaten die jou niet meer dienen, hoe je meer inkomsten kunt krijgen door de dingen net even iets anders te zien?

Laten we dan samen eens een nieuwe start maken. Kom naar de ‘bijna gratis’ workshop van as. vrijdagmiddag 3 november, waar ik je met andere ogen naar je bedrijf laat kijken. Waar je nieuwe inspiratie opdoet. Waar je jouw eigen waarde weer gaat zien.

Ik hoor zo vaak dat mensen door deze workshop weer zo’n enorme drive krijgen om er helemaal voor te gaan en niet kunnen wachten tot ze thuis zijn om voor hun bedrijf aan de slag te gaan.

Voor informatie en opgave kijk hier​

Ik wens je een hele fijne week!

Warme groet,
Sylvia Bouwer++

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en specialiseert zich in het helpen van dienstverlenende ondernemers die vastlopen in het laten groeien van hun bedrijf met het zetten van specifieke, behapbare en uitvoerbare stappen, zodat ze op de juiste en snelste manier wél hun doelen bereiken.

>