Waar heeft jouw klant pijn? Gebruik dat in je marketing

door Sylvia Bouwer  - juli 6, 2023

Heb jij een goed geoliede klanten-maak-machine waarmee je direct raak schiet?

Nee? Lees hieronder hoe je dat moet aanpakken.

Dat doe je door de juiste woorden te gebruiken en de ‘taal’ te spreken van jouw ideale klanten. Benoem de problemen net zoals zij dat zelf doen.

Jij weet ongetwijfeld wat de uitdagingen en obstakels zijn waarmee jouw doelgroep worstelt. Je begrijpt hun pijn, hun verlangens en hun behoefte aan verandering. En dat is precies wat je ook moet benoemen in jouw marketing.

Maar wat zie ik helaas vaak?

Dat er coachtaal wordt gebruikt en dat er gelijk al de diepte in wordt gegaan.

Waarom is dit geen goed idee?

  1.  Omdat jouw ideale klanten waarschijnlijk geen coaches zijn, waardoor ze zich totaal niet aangesproken voelen. (Ik zal dit zo wat meer uitleggen.)

  2. Omdat zij niet weten welk probleem ze in de diepte nog kunnen tegen komen, dus als je daarover begint dan herkennen ze dat nog niet.
    (Ook hier kom ik later op terug.)

Uitleg 1:
Benoem hun problemen in de woorden die zij zelf gebruiken. Het is belangrijk dat jij hun taal spreekt en hun emoties begrijpt.

Waarom?

Omdat je op die manier een verbinding maakt van ziel tot ziel.

Stel je voor dat je een therapeut bent die gespecialiseerd is in het omgaan met angststoornissen.
En jouw ideale klant is iemand die last heeft van een angst die zijn dagelijkse leven enorm beïnvloedt. Dan kun je zeggen: "Ik help mensen omgaan met hun angststoornissen", maar het is veel effectiever als je zegt: "Voel jij je gevangen in je angst? Ik help je om je angsten te overwinnen, zodat je weer voluit kunt leven."

Voel je het verschil?

Door de taal van je ideale klant te gebruiken, raak je direct een emotionele snaar. Je laat zien dat je die persoon begrijpt, je neemt zijn worsteling serieus en dat schept vertrouwen.

Uitleg 2:
In jouw praktijk ga je met jouw klant de diepte in om de kern van het probleem aan te pakken.

Maar in je marketing moet je daar voorzichtig mee zijn.

Ondanks dat je de diepe wonden en emotionele uitdagingen van jouw client ziet en begrijpt, blijf je in je marketing daar ver van weg.

Pas als ze bij jou daadwerkelijk in een traject zitten is het vroeg genoeg om ze met die diepe wonden en uitdagingen kennis te laten maken.

Ga je wel in je marketing de diepte in, dan kan het zijn dat je daarmee je potentiële klant afschrikt, waardoor het nooit een betalende klant wordt.

Kortom, benoem in je marketing de problemen in de juiste woorden en blijf in de oppervlakte.

Dus kijk eens naar je website, naar je social media posts. Tuurlijk begrijp jij waar je het over hebt, maar doet de rest van de wereld dat ook?

Wat ook kan: laat mij even naar je website kijken. Plan hieronder een Doorbraaksessie in dan help ik je gratis en voor niks op weg.

bonus

Gratis E-book:
Van uurtje factuurtje naar een waardevol traject


Free

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Dit is wellicht ook interessant voor je