Toen ik net ondernemer was (en dat voelt als eeuwen geleden) was ik klant bij een energetisch therapeut. Naast de helpende en fijne behandelingen, hadden we het in onze gesprekken ook een keer over het ondernemerschap.
We verschilden van mening over waarom mensen ervoor kiezen om klant van je te worden. Ik dacht dat het naast de juiste dienst met de bijbehorende resultaten het ook te maken had met jezelf, je eigen energie. Hij was het met dat laatste absoluut niet eens. Hij wist mij ervan te overtuigen dat het echt niet om de coach of therapeut zelf draaide. Hij had veel meer ondernemerservaring dan ik en zelf was ik toen nog heel beïnvloedbaar...
Ik heb dan ook jarenlang geloofd wat hij zei
Tot het moment dat ik mij ging verdiepen in alles wat te maken had met onze zielsmissie. Het intrigeerde mij enorm. Ik kwam er steeds meer achter dat we hier niet voor niets zijn op aarde. Dat we onze lessen te leren hebben, dat we gelukkig mogen leren zijn en andere mensen daar ook mee mogen helpen. Onze zielsmissie helpt ons daar enorm mee.
Als je mij al wat langer kent dan weet je dat ik mijn klanten help om vanuit hun zielsmissie te ondernemen. Wij hebben allerlei prachtige talenten en kwaliteiten meegekregen naar de aarde om onze zielsmissie neer te zetten. Daarmee bouwen we als het ware een business om onszelf heen.
Stel jij bent een coach die vrouwen van middelbare leeftijd helpt met afvallen. Jij bent niet de enige afvalcoach die deze vrouwen kan helpen. Er zijn er vele. Waarom hebben jouw klanten dan toch voor jou gekozen en niet voor een andere afvalcoach?
Niet vanwege het aanbod, want elke afvalcoach helpt je om kilo’s te verliezen. En natuurlijk kan het aanbod iets anders in elkaar steken, maar de kern - het afvallen - blijft hetzelfde. Het sausje wat die andere coaches eroverheen schenken is alleen anders.
Maar wie heeft dat sausje gemaakt?
JIJ!!!
Jij bent het allerbelangrijkste waar het in jouw business om draait. Mensen kopen bij jou omdat ze jouw sausje lekker vinden, van je energie houden en zich goed voelen bij jou. Het is jouw totale uitstraling waar jouw klanten op af komen.
Je trekt altijd de klanten aan die bij jou horen. Hierbij heb ik wel een kleine kanttekening: mits je je niet anders voordoet en echt jezelf bent! Doe je dat niet… dan krijg je de verkeerde klanten. Dat zijn meestal klanten waar je na verloop van tijd ‘gedoe’ mee krijgt. En dan bedoel ik gedoe in de meeste ruime zin van het woord. Dat kan zijn van het niet opvolgen van jouw adviezen tot het niet op tijd (of helemaal niet) betalen van je facturen.
Als je dit soort klanten hebt zie het dan in de positieve zin als een cadeautje. Want juist zij helpen jou om je te herinneren dat je 100% jezelf mag zijn in je business. Laat jezelf zien zoals je bent met al je zwakheden en in al je kwetsbaarheid. Je zult zien dat dit enorm gewaardeerd wordt en het zal je veel meer klanten opleveren. Want jij bent het allerbelangrijkste waar het in jouw business om draait!
Ik weet niet of dit die energetische therapeut de das om heeft gedaan, maar feit is wel dat zijn praktijk niet meer bestaat.