13 november 2017

Vind jij marketing ook een vies woord?

Vind jij marketing ook een vies woord?

Vind jij marketing ook een vies woord?

Tot 6 jaar geleden vond ik marketing helemaal niks. Als ik er alleen al aan dacht kreeg ik een naar gevoel en zag ik het beeld voor me van een man in pak met een gladde babbel die je iets aansmeerde wat je helemaal niet nodig had. Bij marketing had ik altijd het gevoel van manipulatie en dat paste helemaal niet bij wie ik ben, of wie ik wil zijn.

Totdat ik mijn wake-up call kreeg en ik besloot om mijn bedrijf zo te laten groeien dat ik er alles uit kon halen wat er in zat, zodat ik en mijn gezin ons droomleven konden leven. Dat hield in dat ook de ondernemer in mij wakker moest worden. Zo begon ik 6 jaar geleden dan ook aan mijn allereerste marketing opleiding. Halverwege dat eerste jaar was ik zo 'flabbergasted' over de omzetverhoging die ik binnen no-time had, dat ik marketing met heel andere ogen ging bekijken. Het had me helemaal in z’n greep. Ik ontdekte namelijk dat er ook warme marketing bestond. En dat bleek helemaal mijn ding te zijn.

Binnen 2 maand was de omzetstijging al te merken en uiteindelijk werd dat mijn beste jaar ‘ever’ met mijn toenmalige praktijk. Na dat eerste jaar besloot ik dat ik iets wilde gaan doen met marketing om zo ook andere ondernemers hiermee te helpen. Ik ben begonnen door een bevriende collega te helpen om haar bedrijf rendabel te maken. Toen zij voorstelde om ook les te gaan geven aan een groep van onze gezamenlijke collega’s heb ik dat natuurlijk met beide handen aangepakt. Ik genoot van die dag. Toen wist ik: dit wil ik meer gaan doen! Vanaf dat moment ben ik er vol voor gegaan.

Tegenwoordig heb ik gemiddeld (naast de gesprekken met mijn VIPklanten) 2 dagen in de week dat ik deze lesdagen geef. Ik ben dan ook helemaal in mijn element. Ik geef mijn marketingkennis graag door, maar ik moet voor mijn huidige bedrijf natuurlijk ook marketing bedrijven. Ook nu vind ik het nog elke keer weer geweldig om te merken dat marketing écht werkt.

Omdat ik zelf marketing vroeger ook zo verschrikkelijk vond, begrijp ik de weerstand van mijn klanten zo goed. Alleen al als ik naar de reclame op tv kijk krijg ik soms walgneigingen. Gelukkig weet ik dat het ook anders kan. Ik leer je om marketing in te zetten om ervoor te zorgen dat jouw ​ideale klant weet dat je bestaat en snapt wat jij voor hem/haar kunt doen. Want laten we eerlijk zijn, mensen moeten je wel kunnen vinden om überhaupt je klant te kunnen worden.

Ik ben een groot voorstander van warme, eerlijke en oprechte marketing. Ze zeggen wel eens "eerlijkheid duurt het langst", zo is het ook met marketing. Het blijkt dat deze vorm in heel veel dienstverlenende bedrijven écht werkt. 

Warme marketing heeft veel voordelen:

  • Klanten leren jou en jouw bedrijf kennen. Want niemand gaat zo maar met een vreemde in zee. Het is belangrijk dat ze je eerst leren kennen, leuk vinden, vertrouwen en dan pas gaan ze van je kopen.
  • Als je weet wat je wilt bereiken met je marketing en je zet de juiste stappen, dan kun je veel makkelijker klanten aantrekken. Door een systeem dat helemaal voldoet aan jouw werkwijze, kun je een deel van je marketing zelfs op de automatische piloot doen. Dat scheelt je enorm veel tijd.
  • Je weet wat jouw klant nodig heeft. Je focust je op die behoefte en krijgt daardoor meer dan fantastische resultaten.
  • Doordat je marketing helemaal op jouw eigen unieke wijze bedrijft, zul je merken dat je geen concurrenten meer hebt. Je wijkt af door jouw eigenheid en wordt daardoor een klantenmagneet voor klanten die daarmee resoneren.
  • Je website ademt helemaal jouw energie en jouw potentiële klanten zien dat jij hen helemaal begrijpt. Daardoor komen ze tot de conclusie dat jij diegene bent die ze het beste kan helpen.

Conclusie: marketing is voor mij tegenwoordig geen vies woord meer. Integendeel; warme marketing zorgt ervoor dat klanten graag met me in zee gaan en me daar graag voor willen betalen. Het is een hele mooie vorm geschikt voor elke dienstverlenende ondernemer.

Ik ben benieuwd wat jij van marketing vindt. Laat je me het hieronder weten?


PS.: Hier lees je alles over mijn programma ‘VAN BEZIELING NAAR BUSINESS’ waarin je de exacte stappen leert van warme marketing (en nog veel meer), waarmee iedere dienstverlenende ondernemer meer omzet draait.

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en specialiseert zich in het helpen van dienstverlenende ondernemers die vastlopen in het laten groeien van hun bedrijf met het zetten van specifieke, behapbare en uitvoerbare stappen, zodat ze op de juiste en snelste manier wél hun doelen bereiken.

>