Ik heb heel lang een holistische huidpraktijk gehad en ik weet nog heel goed dat ik de inhoud van iemands portemonnaie soms moeilijk kon inschatten. Hoe zag dat er in de praktijk uit?
Nou, dat ging als volgt:
Iemand kwam aanrijden in een grote dure auto of op een oude rammelende fiets. Ze ondergingen de behandeling en daarna gingen ze afrekenen. Natuurlijk gaf ik advies over producten voor de thuisbehandeling. Die moesten dan natuurlijk nog wel even gekocht worden. Regelmatig kwam het voor dat van diegene waar ik het van verwachte (dure grote auto) met lege handen naar huis ging en van diegene waar ik het totaal niet van verwachte (oude rammelende fiets) alles meenam (en soms nog veel meer dan dat). Zo zie je maar weer dat als een klant voor komt rijden met een grote dure auto of een oude rammelende fiets niks zegt over het koopgedrag van die persoon.
Daardoor leerde ik wel dat je de bankrekening van je klant niet kunt inschatten. Dit was een hele mooie les waar ik nu in mijn huidige bedrijf ook nog veel aan heb. Want iemand kan in een gesprek nog zo enthousiast zijn om mijn programma te kopen, dat hoeft geen garantie te zijn dat ze dat ook daadwerkelijk doet. Ik neem aan dat dit in jouw business niet anders gaat.
Maar al te vaak hoor ik dan ook coaches zeggen “Mijn klant kan het niet betalen”. Als ik dan vraag “Hoe weet je dat?”, wordt vaak gezegd “Mensen hier in de buurt willen aan dit soort dingen geen geld uit geven”.
Dit is een inschattingsfout
Ik had destijds een collega en die woonde in een piepklein dorpje in de kop van Overijssel. 5 Huizen en 10 koeien. Je was er doorheen voordat je er erg in had. Als er mogelijk ergens mensen wonen die geen geld aan huidverzorging uit zouden willen geven dan was het daar wel. Desondanks draaide mijn collega in één week tijd bijna mijn hele maandomzet. Dus van die redenering klopt geen ene bal.
Stap niet in de valkuil dat je gaat denken voor een klant. Jij weet niet wat er in iemands hoofd om gaat en jij kunt niet in iemands portemonnaie kijken. Vaak is er een hele andere oorzaak waarom mensen niet bij jou kopen. En die oorzaak zou maar zo bij jou kunnen liggen. Dus zoek dat eerst eens uit. Heb je wel duidelijk uiteen gezet wat het resultaat is nadat iemand klaar is met een traject bij jou? Want als iemand overtuigd is van het resultaat is geld (bijna) nooit een issue.
Behandel iedereen als een echte potentiële klant of diegene nou een dure auto of een rammelende fiets heeft. Je zult nog versteld staan hoe dingen soms kunnen uitpakken.
Succes en een hele fijne dag!
PS.:
wil je meer klanten? zorg dat je met meer focus in je business staat! Wil je weten hoe? schrijf je dan nu HIER in voor mijn gratis masterclass op 29 september.