Toen ik 4 jaar geleden stopte met mijn praktijk zat ik bommetje vol met klanten. En dat was niet omdat ik zo goedkoop was. Integendeel in mijn woonplaats was ik diegene met de hoogste prijzen voor mijn diensten. Mijn klanten wisten wat ze bij mij kregen en wilden daar graag voor betalen. Ik heb dan ook mijn vorige bedrijf afgesloten met een mooie eind-omzet.
Weinig coaches & therapeuten draaien een goede omzet
Het komt omdat ze niet weten hoe ze klanten moeten maken, maar ook doordat ze te lage prijzen voor hun diensten vragen. Een uurtarief van 50 euro komt nog veel te vaak voor. Als je dan bedenkt dat je niet alleen je coachtijd in rekening moet brengen, maar ook de voorbereiding en de uitwerking na de tijd, dan is 50 euro veeeeeeeeeeel te weinig.
En dat is niet het enige waarom de prijzen té laag zijn. De andere reden is dat klanten ontzettend veel aan de coaching (kunnen) hebben. Door de coaching kunnen ze hun problemen oplossen, behalen ze sneller hun doelen, vinden ze eindelijk hun droombaan, etc, etc. Als je die prachtige resultaten in geld wilt uitdrukken dan is het onbetaalbaar.
Wij zijn mega-goed in het helpen van anderen
Dat zit gewoon in ons DNA. Te vaak hebben we nog het gevoel dat we daar geen of niet te veel geld voor mogen vragen. Want het kost je zo weinig moeite om anderen te helpen. Maar weet dan dat het een uitwisseling is van energie. De energie moet beide kanten op stromen. Het commitment van een klant is doorgaans lager dan als er wel (goed) voor betaald is. En raar maar waar… de coaching is dan dikwijls gedoemd om te mislukken.
Als ik mij toentertijd had gemeten aan andere praktijken uit Goor dan had ik mijn prijs omlaag moeten gooien. Gelukkig heb ik dat nooit gedaan en ben ik voor mijn waarde gaan staan. En dat heeft me geen windeieren gelegd.
Daarom leer ik mijn klanten prijzen te vragen die goed zijn én die zij zelf ook echt kunnen dragen. Je moet namelijk wel achter je prijs kunnen staan. Want een prijs kan nog zo goed zijn… als jij die prijs niet kunt dragen dan krijg je jouw diensten niet verkocht.
Kijk kritisch naar je prijzen
Kortom, je laten onderbetalen voor jouw coaching heeft alles te maken met hoe jij zelf tegenover jouw prijzen staat. En daarom wil ik je vragen om vandaag eens kritisch te kijken naar jouw prijzen. Zijn ze nog goed? Vertegenwoordigen ze nog de waarde die jij geeft? Of mogen ze omhoog? En vergeet niet dat je met een prijsverhoging niet hoeft te wachten tot begin volgend jaar. Je bent eigen baas en je mag je prijzen verhogen wanneer je maar wilt.
Aan het eind van dit artikel wil ik je nog even laten weten dat ik dinsdag 31 augustus een gratis masterclass geef: Volop zichtbaar voor je ideale klant & maak daardoor eenvoudig klanten en omzet. Als je nog niet het bereik en de bekendheid hebt die je zo graag wilt, dan ben je van harte welkom. Schrijf je hieronder in.