20 februari 2018

Kiezen is verliezen toch?

Herken je dit? Je was de laatste jaren in loondienst helemaal niet meer gemotiveerd en wist ik ga dit niet volhouden tot aan mijn pensioen. Je ging een opleiding volgen, waar je jouw eigen praktijk op den duur mee kon beginnen. Een praktijk waarin je vanuit je gevoel zou gaan werken. De opleiding was superleuk en heel inspirerend. Na een aantal jaren was het dan zover. Je hebt de opleiding inmiddels met goed gevolg afgerond en je hebt nu een mooi bordje aan de deur met de naam van jouw coachingspraktijk. Je hebt een kamer in huis ingericht als praktijk waar jouw mooie diploma aan de muur hangt. Je hebt een website, adverteert een enkele keer in de plaatselijke krantjes, doet je best om zichtbaar te zijn op social media, maar het loopt bepaald niet storm.

Ondertussen ben je minder gaan werken in loondienst, want je moet toch ook tijd hebben om klanten te ontvangen. Het leek je ideaal om zoveel vrijheid te hebben, maar eerlijk gezegd word je gek van het checken van je mailbox en het wachten tot je gebeld wordt door een potentiële klant. Je voelt je helemaal niet vrij, want je bent in je hoofd alleen maar bezig met het bedenken hoe je klanten kunt krijgen. Je man vroeg laatst al wanneer je nou eens wat meer ging verdienen. Je voelt je daardoor nog wanhopiger dan dat je al was, want hij heeft gelijk, het duurt te lang… Het is enorm frustrerend en je voelt je stuurloos. Je doet maar wat en hebt het gevoel dat je bedrijf als houtje touwtje aan elkaar hangt. Tegenover anderen blijf je stug volhouden dat het prima gaat en dat het tijd nodig heeft. Maar in je hoofd denk je wel eens “waar ben ik aan begonnen?”. Het ondernemersschap valt je ontzettend tegen. Je kan wel janken als je er aan denkt dat je op deze manier nooit je loondienstbaan kunt loslaten.

Dit soort situaties kom ik veel tegen onder zzp’ers. Ze zijn met heel veel enthousiasme begonnen, maar gaandeweg komen ze erachter dat het toch niet zo makkelijk is om klanten te krijgen dan ze aanvankelijk dachten. Hoe zit dat bij jou?

Alleen met een kei zijn op jouw vakgebied ga je het helaas niet redden. De ondernemer moet namelijk ook in jou wakker worden.

Als de ondernemer in jou ontwaakt zul je de juiste stappen gaan zetten en dan zal het vuur in jou weer aangewakkerd worden bij het ontvangen van nieuwe klanten. Daardoor kom je in een betere mood en zal het ondernemersschap je veel makkelijker afgaan.

Je zult me niet horen zeggen dat het makkelijk is, maar geloof me, menigeen maakt het veel moeilijker dan het daadwerkelijk is. Als je het goed wilt aanpakken moet je beginnen met het zetten van de logische stappen die voor je liggen. De juiste eerste logische stap die er voor je ligt is het kiezen van jouw ideale klant!

Toen ik mij jaren geleden (in de tijd van mijn huidcoachpraktijk) ging bekwamen in marketing, was er in de allereerste marketingopleiding die ik deed geen aandacht voor ‘je ideale klant’. Wel deden we allemaal een doelgroepbepaling. Achteraf bleek dat onvoldoende en veel te breed. Daar kwam ik dan ook na verloop van tijd achter. Ik liep totaal vast. Ik ben uiteindelijk alles over ‘mijn ideale klant’ gaan uitzoeken en daardoor ging het stromen in mijn bedrijf en ging mijn omzet met grote sprongen omhoog.

Een ideale klant is iemand voor wie jij de oplossing bent. Hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe makkelijker het is om met hen in contact te komen en jouw diensten op hem of haar af te stemmen.

Een ideale klant kiezen is niet eenvoudig. Kiezen is verliezen toch?

Nee hoor, het omgekeerde is waar. Je kunt namelijk niet iedereen helpen. Ook al zou je het willen dan kan het praktisch gezien nog niet.

Het kiezen van ‘je ideale klant’ is echt de allerbeste eerste stap die je kunt zetten naar het laten groeien van je bedrijf. Als je deze stap overslaat dan is het heel moeilijk om een aantrekkelijk aanbod te creëren, om gehoord en gezien te worden door jouw potentiële klanten en om voldoende inkomsten te krijgen, zodat je wél die loondienstbaan los kunt laten.

Wacht niet te lang met het bepalen van jouw ideale klant. Achteraf gezien heeft mij dat namelijk heel veel geld gekost, omdat mijn opstartfase daardoor veel langer duurde en ik daardoor veel omzet mis ben gelopen.

Kortom; als je het nog niet gedaan hebt, begin dan nu met het kiezen van jouw ideale klant! Duik daar helemaal in. Zorg ervoor dat jij met klanten gaat werken waar jij gelukkig van wordt en die voor geld in het laatje zorgen. Neem daar ruimschoots de tijd voor en doe dat niet in die tien minuten die je toevallig vandaag of morgen over hebt. Dit is een MEGA belangrijke stap en neem deze serieus!

Heb jij al gekozen voor jouw ‘ideale klant’ en wat heeft dat jou gebracht? Laat je me het hieronder even weten?

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en specialiseert zich in het helpen van dienstverlenende ondernemers die vastlopen in het laten groeien van hun bedrijf met het zetten van specifieke, behapbare en uitvoerbare stappen, zodat ze op de juiste en snelste manier wél hun doelen bereiken.

>