15 Jaar geleden ging ik naar mijn eerste netwerkbijeenkomst.
De hele dag was ik bezig om mijn pitch in elkaar te flansen. Ik moest natuurlijk wel goed uit kunnen leggen wat ik deed als iemand mij dat zou vragen. Of stel je voor dat ik voor de hele groep zou moeten pitchen.
Gelukkig was dat laatste niet het geval, want mijn pitch was een onsamenhangend houtje touwtje verhaal.
Tegenwoordig gaat pitchen mij goed af dankzij een bepaalde formule.
Je moet duidelijk vertellen:
Wie jouw ideale klant is
Welk probleem jij oplost
Wat het resultaat is van jouw hulp
Waarin jij je onderscheid van je collega’s
Het is een 10 seconden boodschap waarin jij bovenstaande in een paar zinnen duidelijk maakt.
Altijd handig op een netwerkbijeenkomst of een feestje.
Je kunt met de zinnen spelen en het in allerlei varianten gebruiken in je marketing, bijv. in je tagline, je website en je social media.
Pak pen en papier en ga hier eens mee stoeien.
Als je het moeilijk vindt, weet dan dat heel veel mensen hier ook moeite mee hebben.
Als je er geen moeite mee hebt dan heb je alles hierboven 100% helder (dat kun je denken, maar dat is meestal niet het geval)
of je hebt een heel vaag verhaal opgeschreven (en ook dat heb je helaas vaak zelf niet door).
Dit is de mijne:
Ik werk met coaches en therapeuten (ideale klant)
die graag hun praktijk willen laten groeien, maar dit niet voor elkaar krijgen (concreet probleem)
Ik help ze om meer klanten en meer omzet te maken (resultaat)
In tegenstelling tot veel andere business coaches werk ik op maat door individuele begeleiding (samen met mijn team) en help ik ze om warme marketing en soulselling toe te passen zonder gladde verkooptrucjes (onderscheidend vermogen).
Een goede pitch is onontbeerlijk voor de groei van jouw praktijk, want je pitch vormt de basis van alles.
Zonder een goede pitch ben je bezig met losse flodder marketing. Je verspilt je tijd en verliest omzet door je websiteteksten, social media, bloggen, vloggen, podcasten, netwerken, etc.
Is het je gelukt om een pitch op papier te krijgen?