14 oktober 2019
Je wilt je (potentiële) klant toch niet bang maken?

Je wilt je (potentiële) klant toch niet bang maken?

Je denkt misschien dat het belangrijk is dat potentiële klanten jou begrijpen, maar dat is niet zo.

Het is belangrijk dat jij hún begrijpt en dat zij dat ook voelen.

Je kunt je voorstellen dat als een schoonheidsspecialiste op Facebook reclame maakt om teleangiëctasieën weg te laseren, er maar weinig mensen interesse hebben.

Heel anders wordt het als ze verteld dat ze je kan afhelpen van die ontsierende rode adertjes die je overal op je wangen en je neus kunt hebben, waardoor het lijkt alsof je een rasalcoholist bent.

Bij het eerste geval hebben potentiële klanten totaal geen idee waar dit over gaat (of misschien denken ze aan een enge ziekte waar zij geen last van hebben en niets van willen weten), dus worden ze geen klant.

In het tweede geval zullen ze massaal de telefoon pakken en direct een afspraak maken.

Hetzelfde geldt voor healers die het op hun website hebben over chakra’s in balans brengen. Van het woord balans krijg ik sowieso al jeuk. Allemaal leuk en aardig, maar die websitebezoeker denkt alleen maar: "Wat voor dingen ga je in balans brengen? Dat klinkt me veel te mysterieus. Dat is niks voor mij." Jij als healer bent zoooooo gewend om het beestje bij zijn naam te noemen, dat je vergeet dat die websitebezoeker meestal geen idee heeft waar je het over hebt.

Door vakjargon te spuien op je website of in je conversaties met mensen, verlies je dus klanten.

Hoe kan het ook?

Communiceer met je doelgroep in de ‘taal’ van jouw ideale klant. Hier bedoel ik natuurlijk niet mee dat je jouw eigen manier van spreken moet verloochenen, maar gebruik die woorden die jouw klant ook gebruikt. Praat met ze over hoe zij zich voelen met die rode adertjes, waardoor ze zich misschien schamen of liever niet in de spiegel kijken. Of, in het geval van de healer, over hoe hun buikpijn ervoor zorgt dat ze zich vaak ziek moeten melden op het werk, of wat het met ze doet dat ze al jaren geteisterd worden door hoofdpijn en hun sociale leven daardoor vaak op een laag pitje staat.

Zorg er dus voor dat je ze 100% begrijpt en dat zij dat ook voelen.

Dat betekent niet dat je nu al je website teksten moet deleten. Absoluut niet. Maar loop je website even opnieuw door en zorg ervoor dat je teksten de taal spreken van jouw ideale klant. Maak het in je blog, je nieuwsbrief of in je conversatie met iemand niet complexer dan het is, maar houd het simpel.

Ik weet dat, zeker in het begin van je business, het heel moeilijk kan zijn om je dit elke keer weer bewust te worden. Maar al te vaak vallen we weer terug in diezelfde valkuilen en spreken we met onze eigen woorden.

Dit is waarom ik in de eerste module van de Van Missie naar Business Academie er ook op hamer dat mijn klanten de juiste ‘taal’ gaan spreken in al hun communicatie naar de buitenwereld toe.

Als je de verkeerde taal gebruikt dan zullen mensen geen klant worden bij jou, maar snel naar jouw concurrent rennen.

Tegenwoordig is het belangrijker dan ooit dat jouw doelgroep zich door jou gezien en gehoord voelt.

Als jij wilt weten waar jouw grootste kansen zitten, wat jouw grootste obstakels zijn om jouw doelen te behalen en welke eerste stap je hiermee gaat helpen, boek dan hieronder een gratis Numerologische DOORBRAAKSESSIE met mij! Ik zie uit naar jouw reactie.

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is business coach en werkt met vrouwelijke daadkrachtige coaches & therapeuten die kampen met te weinig omzet en heel graag binnen 6 maanden veel meer klanten binnen willen halen, zonder gladde marketing-trucjes.

>