Als jij in gesprek bent met een potentiële klant, hoe makkelijk is het dan om al snel in vaktermen te spreken?
Heel makkelijk toch?
Opstellers beginnen over hun prachtige familie-opstellingen, Access Consciousness practioners vertellen over de Bars en healers praten over het in balans brengen van chakra’s.
Jouw klanten begrijpen deze termen. Ze houden ervan, want zij werken al met jou.
Maar stel dat je nieuwe klanten wilt maken. Dit zijn mensen die nog nooit met jou gewerkt hebben. Ze kennen je nog niet en weten nog niet wat je doet.
Zij weten niet wat een opstelling is of de Bars, of wat een chakra is.
Het enige dat zij weten is:
"Hier doet het pijn"
Op dat moment lopen jouw potentiële klanten nog op het strand en denken ze erover na om de zee in te lopen. (Ja, de zee is een metafoor. Laat het me even uitleggen.)
‘De zee’ staat voor jouw trajecten, jouw hulp en de transformatie die ze door jouw hulp krijgen. En die is enorm (vandaar die zee hè 😉 Maar jouw potentiële klanten hebben zojuist alleen nog maar hun grote teen in de zee gestoken om te voelen hoe koud het water is.
En jij?
Jij zit heel diep op de zeebodem. Daar zit jij met jouw expertise, jouw Bars, jouw chakra’s en andere vaktermen.
Je bent zo gewend om in vaktaal te praten, waardoor je jouw potentiële klanten wegjaagt.
Omdat ze niet weten waar jij het over hebt.
Ze staan nog maar net tot hun enkels in het water te bedenken zich of ze überhaupt wel verder zullen gaan.
En jij doet alsof de ‘pijn’ zo te verhelpen is.
Jij denkt dat het jouw taak is om te zorgen dat zij jou begrijpen.
Maar dat is het niet.
Jouw taak is het om te zorgen dat zij voelen dat jij hun begrijpt.
Als coach of therapeut is dit wat je dan moet doen:
Je moet naar het strand zwemmen. En je moet daar op dat strand met ze in gesprek gaan, over waar hun heup zeer doet of wanneer ze pijn in hun buik hebben, of over dat hun partner hun gedumpt heeft of dat ze hun schoonmoeder haten...
Daarna laat je ze de zee in gaan vanaf het punt waar ZIJ staan. Niet vanaf het punt waar jij bent.
En daarom is de TAAL die jij spreekt zo cruciaal!
Om die reden heb ik twee modules in mijn Van Missie naar business programma die duidelijkheid geven over jouw ideale klanten en hun behoeften. (Niet die van jou).
Dit betekent niet dat je jouw teksten onder het vloerkleed met vegen. Het betekent alleen dat je helder moet zijn in je communicatie en de mogelijkheden duidelijk en inzichtelijk aan je potentiële klanten moet laten zien. Op een manier die ze op dat moment kunnen begrijpen.
Ik leer mijn klanten bijvoorbeeld hoe ze met alle downs in het ondernemerschap om kunnen gaan. Zodat ze niet bij de pakken neer gaan zitten, maar steeds sneller weer het licht aan het eind van de tunnel gaan zien.
Zelf ben ik al 34 jaar ondernemer en ik ken het klappen van de zweep wel. Ik laat me niet meer zo snel uit het veld slaan en als het toch een keer gebeurd dan herpak ik mijzelf na amper 10 minuten. Maar veel van mijn klanten zijn nog niet zo lang geleden aan hun ondernemersreis begonnen. Alles is nieuw. Het is de eerste keer dat ze met die momenten te maken krijgen. Ik pas mijn adviezen dan ook aan het tempo van mijn klant aan. Als ik te snel ga, voelen ze zich verloren en rennen ze naar iemand anders die hun beter begrijpt.
Jouw hulp - of dat nu in jouw sessies, jouw blog of jouw verkoopgesprekken is - moet alles in kleine stukjes tot de basis terugbrengen. Tot op het niveau waar jouw doelgroep zich bevindt.
Maak het simpel. Hou ermee op om alles zo complex te maken.
Nu nog meer dan ooit, wil jouw publiek zich gezien en gehoord voelen.
Wil je daar hulp bij kijk dan even hier.