4 maart 2019
Hoe manage je jouw kosten als ondernemer?

Hoe manage je jouw kosten als ondernemer?

“Hoef je dan geen dure apparatuur aan te schaffen?” vroeg mijn vader. Ik had hem net verteld dat ik een tweede bedrijf wilde beginnen. “Nee pap, maak je maar geen zorgen.” zei ik. Mijn lieve oude vader die zo lang ondernemer is geweest, die het klappen van de zweep wel kent en die ook weet hoe moeilijk het soms financieel kan zijn als je te veel kosten hebt, was gelukkig gerustgesteld.

Er wordt heel vaak gezegd dat je het beste de dingen waar je niet zo goed in bent zo snel mogelijk moet uitbesteden. Natuurlijk is dat ook zo, maar helaas heeft niet iedereen direct een succesvolle praktijk waar bakken met geld binnenkomt. Hierdoor heb je niet direct de middelen om te investeren in een team. Een team die je al je marketing uit handen neemt, zodat jij alleen nog maar hoeft te doen waarvoor je ooit dit bedrijf begonnen bent: klanten helpen!

Groots dromen

Begrijp me goed; het is helemaal niet verkeerd om te dromen van het werken met een geweldig team. Ik ben juist een ontzettende voorstander van groots dromen. De realiteit is echter dat we meestal in het begin hier gewoonweg geen geld voor hebben. Het is daarom raadzaam om je investeringen heel doordacht te doen. “Je kunt je geld maar één keer uitgeven" zei mijn vader altijd.

Wat ik om me heen zie is dat beginnende ondernemers die af en toe een klant hebben (lees: weinig inkomsten) al dingen gaan uitbesteden. Ze gaan bijvoorbeeld investeren in een VA (virtueel assistent), want dat doet toch iedereen… Onder aan de streep levert dit in zo’n beginnersstadium onvoldoende op en kost je alleen maar geld. De kosten schieten dan vaak de pan uit en dat loop je heel moeilijk weer in. Dat zorgt ervoor dat heel veel bedrijven binnen een jaar weer van de rader zijn verdwenen.

Zelf aan je bedrijf werken

In het begin heb je nog genoeg tijd om ZELF AAN je bedrijf te werken. Het wordt anders als je bedrijf echt aan het doorbreken is en alle marketingactiviteiten je boven het hoofd groeien. Naarmate je meer klanten krijgt, zul je vanzelf de behoefte voelen om bepaalde AAN-je-bedrijf-werk-zaken uit te besteden. Dat is een proces, een heel gezond proces.

Laat je niet meeslepen door wat anderen zeggen of doen. Doe de dingen die bij jou passen afhankelijk van op welk punt jij staat in jouw ondernemerschap. Drijf jezelf niet op kosten die nog helemaal niet nodig zijn.

Welke stappen worden wanneer geadviseerd?

Bij een omzet van < € 2.000/per maand

  • Zorg ervoor dat de manier die je toepast voor marketing jou weinig geld kost.
  • Focus je helemaal op het verkopen van je diensten en de marketing die daarbij hoort.

Bij een omzet van < € 3.000 - €5.000/per maand

  • Upgrade naar betere tools/services om de zaken waar je tegenaan loopt of niet zo goed in bent van je over te nemen. Dit kan o.a. een VA betekenen.
  • Test je marketingacties op conversie (het aantal gemaakte klanten).
  • Optimaliseer je mailfunnel.

Bij een omzet van > €10.000/per maand

  • Optimaliseer je automatische marketingsystemen door bijvoorbeeld marketeers in te huren, zodat je nog meer speciaal op maat en bij jouw branding gemaakte marketing kunt gaan toepassen.
  • Besteed alle taken uit die niet inhoudelijk met jouw boodschap te maken hebben, zodat jij alleen maar je klanten hoeft te helpen en voor je marketing waardevolle content aan hoeft te leveren.

Mijn mening is dat je eerst zelf alle taken van je bedrijf moet kunnen of in ieder geval het een keer zelf moet hebben gedaan om te weten wat het inhoudt en hoeveel tijd het je kost. Je kunt op die manier ook inschatten hoe lang iemand anders er ongeveer mee bezig zal zijn. Zo kun je delegeren, maar blijf je toch de touwtjes in handen houden, want het is ten slotte JOUW bedrijf.

Behalve het investeren in iemand die je helpt om je business op te zetten, je door te laten breken en te laten groeien, zou ik in het begin niet gaan. Mocht je op dit punt staan, let me know. 😉

Ik ben heel benieuwd of dit blog je anders naar je eigen onderneming heeft laten kijken en welke mening jij over werk uitbesteden hebt. Wil je het me hieronder laten weten?

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en helpt dienstverlenende ondernemers met een groot hart die geen genoegen nemen met een 6je om via hun business die 10 te worden die ze altijd al hebben willen zijn.

>