Deze week staat helemaal in het teken van het Songfestival
Bij mijn ouders thuis keken we vroeger altijd trouw. Daarna ben ik vele jaren afvallig geweest, maar sinds Anouk mee heeft gedaan ben ik weer een trouwe kijker. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet alleen maar kijk vanwege de hoge kwaliteit. Hoewel dat wel zo zou moeten zijn vind ik, maar ik kijk zeker ook vanwege het hoge hilariteitsgehalte. De meest bizarre verschijningen komen ten tonele. En ik vermaak me dan ook opperbest.
Je wint niet als je jezelf niet showt
Bij het songfestival gaat het er echt niet alleen maar om dat je goed gehoord wordt, maar juist ook om goed gezien te worden. En vaak gaat het op dat punt mis, in mijn ogen dan. Want dan wordt 'gezien worden' belangrijker dan 'gehoord worden'. Denk maar eens aan de hard rock band Lordi die als Aliens uitziende monsters Finland naar de overwinning bracht in 2006. Of wat recenter de Israëlische zangeres Netta die een kip nadeed in 2018 in haar nummer ‘Toy’ en het songfestival gewonnen heeft.
Als ondernemer heb je meer nodig
Voor de muzikanten op het songfestival is het misschien genoeg om vooral opvallend zichtbaar te zijn, maar voor jou als ondernemer komt er meer bij kijken. Je zult ook andere dingen op orde moeten hebben voordat je überhaupt op de juiste manier zichtbaar kunt zijn. Voor de juiste mensen, om te beginnen. Want je kunt nog zo zichtbaar zijn, maar als je niet 100% weet welk publiek je aan wilt spreken (en geloof mij, als jij deze mail leest bestaat er een grote kans dat jij dat ook nog niet helemaal helder hebt) of waar jouw publiek behoefte aan heeft en waar jouw publiek te vinden is, dan is het losse-flodder-zichtbaarheid.
Zulk soort zichtbaarheid brengt je niets
Heb je die stap nog niet voor elkaar (en die kans is groter dan je denkt), dan ben je druk met dingen die je weinig tot niks brengen. Geen fans, geen klanten en al helemaal geen omzet. Een publiek van Bach-liefhebbers klapt niet voor Netta of voor Jeangu Macrooy.
Winnen als coach begint met ondernemersskills
In mijn ogen moet je naast een goede coach of therapeut ook een goede ondernemer zijn. Ik kan er niet genoeg op hameren, want gebrek aan de ondernemersskills is waarom 30% van de coaches en therapeuten al stoppen in het eerste jaar. En niet omdat ze niet goed in hun vak zijn, want dat zijn ze vaak juist wel. Het zijn vaak super goede experts. Maar juist omdat ze niet op de goede manier doen aan marketing en sales. Het is super zonde dat er zoveel talent verloren gaat. Terwijl er klanten genoeg met smart zitten te wachten om hulp te krijgen, maar door losse-flodder-marketing jou niet kunnen vinden, of niet zien dat ze bij jóu moeten zijn.
Leg eerst de fundering
Weten wie je publiek precies is, is de eerste stap naar succes. Het begin van de fundering van jouw praktijk. Want een goedlopende praktijk heeft net zoals een huis een goede fundering. Eens die fundering er ligt dan verrijst het huis. Zo is het ook bij jouw praktijk. Eens de fundering er ligt, kan jouw praktijk gaan groeien en bloeien. Dan ben je zichtbaar voor het publiek dat jou een staande ovatie geeft – én klant bij je wordt.
Ik moet je zeggen dat ik afgelopen week ontzettend genoten heb van de halve finales. Wat een geweldige show met spectaculaire lichteffecten. En vanavond met de finale dan zit ik natuurlijk ook weer voor de buis. Jij ook?
Met zo'n fundering, doelen bereiken en het bloeien en groeien van je praktijk kan ik je in mijn gratis masterclass 'Hoe je succesvol je doelen bereikt' op weg helpen.
Wil je nu echt meer klanten en meer omzet? Doe dan mee met deze masterclass op donderdag 27 mei. Meld je hieronder aan.