29 oktober 2018
Heb jij er ook een broertje dood aan?

Heb jij er ook een broertje dood aan?

In mijn vroegere praktijk vond ik het een lange tijd heel moeilijk om iemand een product te verkopen. Ik wist dat ze het product echt nodig hadden, maar wilde ze ook niet overhalen. Het moest uit de klant zelf komen vond ik en ik wilde ze niks opdringen…

Verkopen… ik had er een broertje dood aan. Ik dacht dat als mijn klanten maar beseften dat ik een echte expert was op mijn vakgebied ze mijn raad vanzelf wel zouden opvolgen. Niet dus…

Het frustreerde mij dat een dokter alleen maar een recept hoeft uit te schrijven en alle patiënten direct naar de apotheek lopen. En jaaaaaa ik snap ook wel dat ze het vergoed krijgen, maar toch…

Het liefste had ik toen iemand ingeschakeld die het ‘verkopen’ van mij over had genomen, zodat ik lekker mijn ding kon doen en helemaal niet met verkoopgedoe bezig hoefde te zijn.

Hoe anders sta ik daar nu in...

6 Jaar geleden heb ik mijn eerste ondernemersopleiding gedaan, nadat ik al 22 jaar een eigen praktijk had. Ik ben vanaf dat moment heel anders naar ‘verkopen’ gaan kijken. Ik begrijp nu dat ‘verkopen’ echt nodig is. Voor mij, maar ook zeker voor de mensen die ik help. En ik kan je vertellen dat ik het nu super leuk vind.

Ik weet dat ik verkoop vanuit mijn hart en als ik merk dat iemand voor mijn hulp nog niet klaar is, dan verwijs ik deze persoon door naar een collega waar zo iemand veel beter door geholpen kan worden. 

Ik weet dat ik heel veel coaches en therapeuten kan helpen die te weinig verdienen met hun praktijk. Dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om me dan maar stil te houden en ze geen aanbod te doen. 

Want
ik weet hoe het is om weinig te verdienen
ik weet hoe het voelt om niet op vakantie te kunnen
ik weet hoe het voelt om elke euro om te moeten draaien

Ik had gedachtes die mij weerhielden om echt te verkopen, zoals
Ze vinden het vast te duur
Ben ik wel goed genoeg?
Wat zullen ze van mij denken?

Maar nu weet ik ook
hoe het anders kan
welke stappen je moet zetten om je droom uit te laten komen
wat er voor nodig is om een volle praktijk te krijgen

Je begrijpt dat ik mij dus niet meer stil kan houden. Al veel klanten heb ik mogen helpen om hun bedrijf op te bouwen. Startende, maar ook coaches of therapeuten die al een tijd bezig zijn of zelfs iemand die al 17 jaar een praktijk had. Ik ben zo blij dat ik deze mensen kan helpen met mijn kennis en mijn jarenlange ervaring.

Ik vind het dan ook belangrijk dat jij leert verkopen. Het verkopen van jouw diensten en eventuele producten. Want het is toch helemaal niet aardig als jij mensen met een probleem, welke jij perfect kunt oplossen, maar lekker laat aanmodderen? Ik zou me behoorlijk genaaid voelen als ik daar achteraf achter zou komen. Ik zou dan ook nooit met zo iemand meer in zee gaan. Snap je wat ik bedoel?

En ik begrijp best dat jij je niet wilt opdringen, maar hoe moeten ze er anders achter komen dat jij ze kunt helpen? Moeten ze dat ruiken? Je begrijpt zelf ook wel dat dat niet werkt. Het is belangrijk dat jij je dat realiseert. Als jij die persoon kunt en wilt helpen en als jij dat vanuit die oprechte intentie vertelt dan heeft dat in principe niks met verkopen te maken. 

Verkopen is makkelijk

Verkopen wordt heel makkelijk voor je als je contact kunt maken met jouw missie. Met dat gevoel waarom je deze praktijk bent gestart en waarom je jouw doelgroep zo graag wilt helpen. Als je dat goed voelt dan zou ik bijna zeggen dat het jouw plicht is om te verkopen.

Of je kunt al je hulp gratis weggeven. Dat is ook goed, maar dat brengt dan helaas geen geld in het laatje. En geloof mij dat gaat op den duur ook frustreren.

Dus als ik iemand zie die het hoofd financieel niet boven water kan houden en daarom nog steeds een loondienstbaan ernaast heeft, of iemand die echt niet meer weet waar ze de klanten vandaan moet halen, dan bied ik mijn hulp aan. 

Let wel; mits ik weet dat ik die ander ook echt kan helpen en als ik een klik voel, want ik ga niet met iedereen samen werken. Dat is voor mij niet goed, maar ook voor de klant niet. Het moet een zuivere win-win situatie zijn.

Herken je mijn vroegere gevecht met verkopen? Hoe vaak lever jij dit gevecht nog? Heeft deze mail je anders laten denken over verkopen? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? Ik zou het leuk vinden als je me dat hieronder in een reactie laat weten.

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en specialiseert zich in het helpen van dienstverlenende ondernemers die vastlopen in het laten groeien van hun bedrijf met het zetten van specifieke, behapbare en uitvoerbare stappen, zodat ze op de juiste en snelste manier wél hun doelen bereiken.

>