Gaat onze high tea gewoon door? -
15 maart 2020
Gaat onze high tea gewoon door?

"Gaat onze high tea door?"

"Gaat onze high tea gewoon door?" vraagt onze oudste in de gezinsapp. "Ja, hoezo niet?" probeer ik nog als nuchtere Tukker… "vanwege het Coronavirus?"
Ondertussen voel ik het al aankomen dat het verjaardagscadeau dat ik van mijn dochters krijg vandaag niet door zal gaan. "Omdat alle sociale activiteiten op de schop gaan en ik me afvraag of we nu in een druk theehuis moeten gaan zitten. Ook al worden we er misschien niet heel ziek van, maar dan kunnen we het wel weer verder verspreiden."

Als mijn dochter, die arts is, dit zegt dan is de beslissing snel gemaakt.
Ze heeft gelijk, want ik wil er natuurijk voor waken dat we het virus aan mijn zieke vader van 86 of aan andere kwetsbare mensen doorgeven.

Ik voel me schuldig

Terwijl ik bel naar het theehuis voel ik me schuldig dat ik deze hardwerkende mensen omzet door de neus heen draai. Ik beloof ze dat zodra de Coronapiek voorbij is we snel zullen komen.

En misschien merk jij het ook al in jouw business dat er minder klanten komen en je omzet terugloopt. Dat is super vervelend…

Maar voordat je bij de pakken neer gaat zitten kun je jezelf ook afvragen wat jij uit deze situatie kunt leren. Wat kun je in de toekomst anders doen, zodat je zo’n dip in omzet als deze toch goed door kunt komen?

  • In ieder geval elke maand een klein gedeelte van je omzet apart zetten voor mindere tijden. Dat geeft rust in je hoofd en je overvloedsbewustzijn wordt er ook nog eens door vergroot. Ik hoor je denken, "Ja maar er komt al zo weinig binnen." Ook dan zou ik toch proberen een klein bedrag apart zetten. Alle kleine beetjes helpen.
  • Kijk eens wat je nu nog wel kunt doen. Er zijn waarschijnlijk genoeg taken blijven liggen, waarvoor je normaal geen tijd hebt en waar je nu wél de gelegenheid voor hebt. Denk bijvoorbeeld aan je marketing. Hierdoor kun je straks weer knallen en des te sneller weer nieuwe klanten maken.
  • Wij als zelfstandig ondernemer zijn vaak creatieve denkers. Brainstorm eens met jezelf of met collega ondernemers welke actie je juist in deze mindere periode zou kunnen doen.

SUPERfans

Om even een voorbeeld te geven; misschien ben je schoonheidsspecialiste en durven of kunnen je klanten niet bij je komen voor een behandeling en hun producten meenemen. Lever dan de service dat je ze de producten langs komt brengen. Juist doordat je deze extra dienst levert zullen ze jou enorm waarderen. Ze zullen het niet nalaten om het verder te vertellen en de gunfactor naar jou toe wordt veel groter. Daar kun jij straks als de Coronapiek voorbij is jouw voordeel mee doen, want deze klanten worden jouw SUPERfans.

En dit is maar een klein voorbeeld. Kijk eens of jij in jouw branche ook iets kunt bedenken, waardoor jij je juist in zo’n mindere periode onderscheidt van je conculega’s.

Juist in mindere periodes ontstaan de beste ideeën. Laat je creativiteit vloeien en zie de mogelijkheden die zich nu ontvouwen.

Laat je niet gek maken door de angst, maar stop je hoofd ook niet in het zand! Blijf je gezonde verstand gebruiken! Als je het goed aanpakt dan kun je na deze dip ook weer gaan pieken. Dat is het algoritme van het ondernemen. Heb vertrouwen dat het allemaal goed komt.

Geniet ze!
Sylvia

PS.: Vind jij het ook moeilijk om een goed idee te krijgen? Laten we dan even samen bellen, want ik kan je helpen in een gratis Numerologische Doorbraaksessie om dit soort zaken helder te krijgen en een hele grote stap te zetten richting het succes waar je van droomt. Klik hier om een afspraak te maken in mijn agenda.

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is business coach en werkt met vrouwelijke daadkrachtige coaches & therapeuten die kampen met te weinig omzet en heel graag binnen 6 maanden veel meer klanten binnen willen halen, zonder gladde marketing-trucjes.

  • Monique schreef:

    Wat een mooie dames – alledrie 🙂

    Ik hoop dat jullie snel alsnog de high-tea kunnen doen, maar wel veilig!

  • >