Mijn ouders hadden vroeger een zaak in het winkelcentrum. Als kind vond ik het heel gewoon dat ze weinig thuis waren. Maar ik was altijd blij als mijn moeder er wél een keer was als ik uit school kwam. Ik nam me voor dat ik het zelf als moeder later heel anders zou doen.
Ik had het idee dat ik er altijd moest zijn
Toen ik jaren later zelf moeder was had ik het idee dat ik er altijd voor mijn kinderen moest zijn. Dan pas was ik een goede moeder. Toen ze klein waren, maar ook toen ze al wat ouder waren. Als ik veel aan het werk was in mijn praktijk dan voelde ik me toch een beetje schuldig. In mijn pauze’s (al was het maar 5 minuten) keek ik dan ook vaak even om de hoek van hun slaapkamerdeur. "Hoi lieverd, hoe was het op school? Heb je al wat lekkers gepakt? Lukt het een beetje met je huiswerk?" Dat was het minste dat ik kon doen, vond ik.
Ik was dan ook stomverbaasd toen onze jongste mij haarfijn vertelde dat ze het zo fijn vond om met haar vriendin naar huis te gaan na schooltijd. Die ouders waren naar het werk en zij hadden heerlijk het rijk alleen. Het leek haar heel fijn om ook ouders te hebben die buitenshuis een baan hadden. (Ja, ja je leest het goed, mijn man heeft ook een bedrijf aan huis.)
En ik maar denken dat ze op mij zaten te wachten
Hoe mis kon ik het hebben. Ze vonden het juist heerlijk om alleen te zijn.
Net zoals ik toen deed, zo doe jij nu ook. Misschien niet met jouw kinderen, maar wel met jouw potentiële klanten. Je doet goed je best op social media en hebt gesprekken met je doelgroep. Je denkt "als ik ze maar van alles en zoveel mogelijk geef, dan snappen ze wel dat ik ze heel goed kan helpen en dan worden ze wel klant." Maar dit is niet waar!!!
Want wat jij denkt waar jouw potentiële klanten op zitten te wachten,
dat is helemaal NIET waar ze op zitten te wachten
En dat is precies waar het mis gaat. Of het nu op social media is of in een gesprek. In beide gevallen geef je jouw klanten niet waar ze op zitten te wachten.
Maar waar zitten ze dan op te wachten?
Op een aanbod!!! Een aanbod dat ze van hun probleem af helpt. Dat kan een betaalde dienst zijn, maar dat kan ook een gratis dienst zijn.
Kijk voor de aardigheid maar eens even naar jouw social media berichten. Heb je jouw post ook afgesloten met "Wil je meer informatie?" of "Laat mij je daarbij helpen" en nog een leuke: "Ik geef een gratis sessie weg"?
En verder niks… Dit zijn losse eindjes. Hier kunnen ze niks mee. Behalve dat jij ze achter laat met een heleboel vragen.
Hoe en waar kunnen ze die informatie vinden?
Hoe kunnen ze deze gratis sessie krijgen? Wat moeten ze daarvoor doen?
Hoe kun jij ze helpen? Wat en waar kunnen ze van je kopen?
Je hebt kennis gedeeld, maar ze daarna aan hun lot overgelaten
Je hebt ze niet gegeven waar ze op zitten te wachten. Ze willen gewoon dat jij ze een aanbod doet waarmee zij van hun probleem verlost zijn. Nu moeten ze zelf op zoek naar wat jij met zo’n los eindje bedoeld. En dat is voor 99% van jouw klanten een drempel te veel. Mensen hebben weinig tijd, weinig geduld en weinig zin om veel moeite te doen.
Maar vanaf nu kun je het anders doen
Maak het je doelgroep zo makkelijk mogelijk. Want je plaatst die post niet voor de flauwekul. Je plaatst die post met een reden. Er zal dus een plan achter moeten zitten. Wat is je plan, wat wil je bereiken met deze post? Om dit te bereiken zul je de lezers precies moeten vertellen wat ze moeten doen.
Wat wil jij dat ze doen om die informatie te krijgen?
Wat wil jij dat ze doen om zo’n gratis sessie aan te vragen?
Wat wil jij dat ze doen om met jou in zee te gaan?
Vertel ze letterlijk wat de volgende stap is die ze moeten zetten
Moeten ze je mailen? Moeten ze naar een bepaalde pagina op je website gaan of moeten ze je een pb sturen? Wees duidelijk en geef ze dat waar ze op zitten te wachten.
Je begrijpt dat toen ik, na het verhaal van mijn dochter van mijn verbazing bekomen was, ik mijn schuldgevoel los kon laten, veel ontspannender mijn werk kon doen en ik mijzelf ook nog eens een betere moeder voelde.
Ik ben heel benieuwd of jij jezelf herkent in dit blog. Wil je het hieronder in een reactie met me delen?
Ik spreek veel ondernemers die het moeilijk vinden om op de juiste manier hun kennis te delen. Omdat ik wél weet hoe dit moet en ik mijn kennis en kunde graag overdraag op anderen geef ik op 8 juni een gratis masterclass over hoe je volop zichtbaar kunt worden voor je ideale klant en daardoor eenvoudig klanten en omzet maakt.
Doe mee en schrijf je HIER in voor deze gratis masterclass.