18 maart 2018

Dé allergie van menig ondernemer

Afgelopen week las ik ergens op Facebook dat iemand zich verbaasde over al die coaches die naar marketing-goeroe’s gaan, daar het licht gezien hebben, de prijs omhoog gooien en allerlei marketing kreten gaan gebruiken.

Deels ben ik het met de schrijver (nota bene zelf een coach) eens, want als ik iets verschrikkelijk vind dan zijn het wel die eenheidsworst berichten die in je tijdlijn voorbij komen. Die posts waardoor je je absoluut niet meer onderscheid van je collega’s. Het is juist de bedoeling dat je in je communicatie naar de buitenwereld toe authentiek blijft, ofwel je laat jezelf horen en zien zoals je echt bent. Mensen willen geen zaken doen met iemand die een masker draagt, maar met een persoon met een eigen unieke persoonlijkheid, transparantie en gevoel.

Maar wat betreft de prijzen ben ik het volledig oneens met de schrijver. Helaas heb ik de laatste jaren ervaren dat er heel veel coaches en therapeuten zijn die een veel te laag uurtarief hebben. Als ik ze dan met de neus op de feiten druk, dan komen ze erachter dat als hun agenda 40 uur per week vol gepland zou staan met klanten, ze nog steeds onder bijstandsniveau zitten qua inkomsten.

De meeste coaches hebben een opleiding gevolgd, daarna nog allerlei verdiepingstrajecten en aanvullende cursussen gevolgd, waardoor ze nu na jaren eindelijk die expert zijn die menigeen kan helpen met hun klachten of problemen. En vervolgens wordt al hun tijd, energie en moeite beloond met… inkomsten die per uur nog lager zijn dan het bijbaantje van mijn dochter. 

Vergeet niet dat van dat uurloon dat je verdient nog van alles af moet. Denk aan de btw afdracht, je kosten zoals gas, water en licht, je abonnementen op vakliteratuur of internet tools, je huur of hypotheekaandeel, je eventuele productinkoop, etc. Als ik mijn klanten dan voorreken wat er aan salaris overblijft, dan zie je ze schrikken en lamgeslagen vragen ze zichzelf af of het nog wel loont om door te gaan met datgene waar ze goed in zijn. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de reserve die je op moet bouwen voor magere maanden, het sparen voor nieuwe investeringen of het reserveren van je winst.

Dat is ook vaak de reden dat ze er nog een loondienstbaan naast hebben en ze die in de toekomst ook heel moeilijk los kunnen laten, omdat ze dan absoluut niet meer rond kunnen komen. Ik vind dat triest! Ze zijn vaak zo goed in hun vak, maar ze verdienen er bijna niks mee.

Dit is één van de redenen dat ik ondernemers ben gaan helpen om ervoor te zorgen dat hun bedrijf winstgevend wordt. Ik heb hier namelijk vroeger zelf ook jarenlang mee geworsteld. Ik herken de frustratie dat je niet veel meer kunt bijdragen in de kosten die een gezin met zich meebrengt, laat staan om je dromen te verwezenlijken.

  • Waarom zouden dienstverlenende ondernemers niet net zoveel mogen verdienen als dat ze in loondienst hun expertise zouden uitoefenen?
  • Waarom zijn ze nu als zelfstandige dienstverlener minder waard dan in loondienst
  • Waarom die afgunst onder collega’s als iemand wel durft te vragen wat hij waard is?

Je begrijpt dat het me pijn doet als ik een collega coach, bovenstaande opmerking zie maken.

Je prijzen verhogen is één manier om meer inkomsten te krijgen. Wat je ook kunt overwegen is om in groepen te gaan werken. Je kunt dan veel meer mensen helpen in die 40 uur. Je kunt de prijs voor de deelnemers verlagen, want ze moeten jouw aandacht delen en omgerekend is jouw uurprijs hoger.

Er zijn nog vele andere manieren, net zoals er vele wegen naar Rome leiden. Daar kom ik in een later artikel op terug. Wil je op de hoogte gehouden worden van mijn tips & adviezen? Dat kan want gratis tips, artikelen en diensten deel ik via mijn mailings. Meld je hier aan om mijn mails te ontvangen en ontvang tevens mijn GRATIS E-boek 'Hoe je in 4 stappen een bloeiend bedrijf opbouwt'.

Ik ben heel benieuwd of je door dit artikel inzichten hebt gekregen of dat je erop wilt reageren. Laat je dan even een reactie achter onder dit bericht?

Sylvia Bouwer

Sylvia Bouwer is Business Navigator en helpt dienstverlenende ondernemers hoe ze op een commerciële, spirituele en authentieke manier hun geld kunnen verdienen zonder zichzelf te verliezen.

>