Adverteren op social media heeft voor mij heel lang goed gewerkt. Het was een makkelijke manier om nieuwe klanten te krijgen. Maar helaas op dit moment rijzen de advertentiekosten de pan uit en daarom is het goed dat jij en ik (want iedereen heeft hier last van) ook andere bronnen gaan aanboren om klanten te krijgen.
Als je op zoek bent naar nieuwe klanten dan zul je moeten experimenteren met nieuwe manieren om die klanten aan te trekken.
Hoe krijg ik nieuwe klanten?
Je hebt vast wel eens het gezegde gehoord “als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg”. En dat klopt als een bus!
Als je nieuwe klanten wilt hebben betekent dit dat je een stap uit je comfortzone zult moeten zetten (hierover later meer!).
Het is belangrijk dat je comfortabel wordt met het oncomfortabele! Dit zal de moeite waard zijn want als je dit goed doet dan gaat het je nieuwe klanten en omzet opleveren.
Om je hiermee te helpen geef ik je 5 tips:
1. Wees creatief
Met creatief zijn bedoel ik niet dat je een tovenaar moet zijn met woorden, of een meester in branding. Nee ik bedoel dan creatieve ideeën!
Als je de hele dag op je bureaustoel zit tussen 4 muren dan kan het zijn dat de creativiteit bij tijd en wijle ver te zoeken is. Wat is er mis mee om je dagelijkse routine eens te onderbreken? Door dingen een beetje anders te doen krijgen je hersenen een duwtje in de rug, waardoor nieuwe denkpatronen ontstaan.
Stroomt het desondanks niet, ook al doe je zo je best, trek dan even de deur van je praktijk achter je dicht en ga iets anders doen. Zo creëer je ruimte in je hoofd en komt er weer plek voor nieuwe ideeën.
Vergeet niet om je mooie ideeën op te schrijven, want anders raak je ze ook heel snel weer kwijt. Ik heb altijd een notitieboekje bij me. En anders kun je ook altijd een spraakbericht opnemen met je telefoon.
Op deze manier kunnen de mooiste ideeën ontstaan om nieuwe klanten te maken.
2. Zet je klanten op de eerste plaats
Als eenpitter hebben we een groot voordeel op grote bedrijven. Je hebt veel meer mogelijkheden om op persoonlijk niveau met je klanten te verbinden. Maak daar dan ook gebruik van!
Laat jouw klanten zich gezien, gehoord en speciaal voelen door regelmatig in contact met ze te zijn. Zorg voor een warme klantenreis. Dit zal ervoor zorgen dat je klanten terugkomen als ze weer hulp nodig hebben.
Een klant zal het gevoel dat je hem/haar gegeven hebt niet zo snel vergeten. Als je daarnaast ook goed werk hebt geleverd kun je rekenen op mooie testimonials. Deze kun je weer verspreiden op je website en social media. 80% van jouw potentiële klanten zal een online testimonial net zo goed vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling. Hierdoor is het makkelijker om nieuwe klanten te krijgen.
3. Werk slim (niet hard!)
Als je meer doet van dat wat werkt en dat wat niet heeft gewerkt loslaat, dan zul je zien dat iets je voor de tweede keer veel minder werk kost. Dit kun je leren door elke maand te evalueren om te kijken wat wél heeft gewerkt en wat niet heeft gewerkt. Zo krijg je inzicht wat wel en wat niet voor nieuwe klanten zorgt. En als je jouw bevindingen dan doorvoert dan kan het resultaat maand na maand alleen maar beter worden.
4. Plan je winst
Wist je dat er verband bestaat tussen passie en winst?
En dat heet planning!
Het goede nieuws is dat je voor een goede planning niet eens zoveel hoeft te doen. Stof daarom dan ook je originele omzet- en actieplan eens af en kijk of je je er wel aan gehouden hebt of dat je dingen hebt veranderd. Heb je geen plan? Start er vandaag dan nog mee.
Ik heb er bewust ook actieplan bij gezet, want het is belangrijk dat je klantmagnetische strategieën ontwikkelt zoals marketing en een social media plan. Dat kost je even wat tijd, zorg en aandacht, want een paar posts zo nu en dan zal je geen enkele klant extra opleveren. Maar als je het met de juiste focus en in een goede structuur doet wel.
5. Kom uit je comfortzone!
Je wist dat ik dit zou zeggen toch? Het wordt tijd om die grens eens op te rekken.
We hebben allemaal wel iets waar we enorm tegenop zien om te doen. Dat ‘iets’ wat je niet doet omdat je er bang voor bent of omdat je niet weet hoe het moet, zoals een Instagram live geven of een podcast maken. Maar ga dat nu eens leren en je ga dat inzetten om nieuwe klanten te maken!
Wat het ook maar mag zijn voor jou, vergeet niet dat de eerste keer waarschijnlijk ook direct de minst goeie is. Accepteer dat het de eerste keer waarschijnlijk niet perfect zal zijn. Daar leer je weer van voor een volgende keer… De tweede keer zal het alweer beter gaan en de derde keer nog beter. En de vierde keer zullen potentiële klanten denken dat je een ware professional bent!
Zo, dit waren alvast weer mijn eerste tips. Maar wat ga je nu doen?
Start je ‘na de vakantieperiode’ fris en fruitig en kom gelijk goed ‘in het maken van nieuwe klanten’ door de gratis Website Feedback sessie. Geef je snel op, want er is maar plek voor 10 personen. Geef je per omgaande mail op of klik hier
Kies je liever voor 1:1 advies? Boek hier een gratis Doorbraaksessie