Als je een goede coach bent dan weet je dat ik gelijk heb

door Sylvia Bouwer  - december 7, 2022

Laatst hoorde ik een coach zeggen dat ze haar klanten zelf liet beslissen wat ze nodig hadden.

Ik snap wat ze bedoelt, maar weet uit eigen ervaring ook dat dit meestal niet het beste is voor die klanten.

Laat ik een voorbeeld uit mijn eigen praktijk geven

Voordat ik met een coach of therapeut in gesprek ga vraag ik altijd wat hun grootste bottleneck is waardoor ze nog te weinig klanten hebben. Regelmatig hoor ik dan dat ‘zichtbaarheid’ het probleem is.

Daarna bereid ik mij grondig voor en zoek uit of dit klopt of dat er iets anders aan de hand is. (Waarna ik ze natuurlijk een aantal waardevolle tips geef en zij het tij kunnen keren.)

Er is vaak wat anders aan de hand

Ze zijn inderdaad niet op de juiste manier zichtbaar, maar dat is niet de kern van het probleem. Het is een gevolg van iets anders. Wat wél de kern van het probleem is is dat ze de boodschap niet helder uiteen gezet krijgen (want die is nog te wazig) of dat er geen ideale klant profiel is geformuleerd (ook al denken de meesten dat ze dat wel hebben).

Dit zijn twee belangrijke onderdelen van de fundering van een praktijk. Als die fundering niet stevig staat zakt een praktijk als een plumpudding in elkaar. Kortom; je kunt pas goed zichtbaar zijn als je een stevige fundering hebt.

De bottleneck is dan ook niet ‘zichtbaarheid’ maar het niet helder hebben van twee stevige peilers van de praktijk: de marketingboodschap en het ideale klantprofiel.

Mijn ervaring is dan ook dat mijn klanten vaak heel iets anders nodig hebben dan dat ze zelf denken. Iedereen heeft z’n eigen blinde vlekken en ik als coach heb de plicht om die bij mijn klanten aan het licht te brengen. Pas als dat gebeurd is kunnen we gaan bouwen aan een dijk van een praktijk.

Sell them what they want
Give them what they need

Dit zal bij jouw klanten niet anders zijn dan bij de mijne. Als je een goede coach bent dan weet je dat ik gelijk heb. Dan help je jouw klanten met dat wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Datgene wat ze het resultaat brengt waarnaar ze zo ontzettend verlangen. En dat kan totaal wat anders zijn dan dat ze zelf vooraf denken.

Gelukkig pakte deze coach mijn feedback goed op en ze gaat nu eerst haar fundering goed neerzetten, zodat ze binnenkort haar 'zichtbaarheidsprobleem' overboord kan gooien.

Wil jij weten door welke blinde vlek de groei van jouw praktijk onbewust tegen gehouden wordt? Maak dan kans op een gratis Doorbraaksessie, waarvan ik er elke maand een paar cadeau geef. Geef je HIER op


bonus

Gratis E-book:
Van uurtje factuurtje naar een waardevol traject


Free

Alles begint en eindigt met een gevoel

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Dit is wellicht ook interessant voor je